Moi przyjaciele,
wiedzą, że kocham pasiaste wzory! Lubię je stosować do swoich projektów,
ponieważ są zabawne, zalotne i radykalne, ale równocześnie wnoszą porządek do
wnętrz. Pasy fascynują mnie od dawna, dlatego jeśli tylko mogę to przy
projektowaniu po nie sięgam. Nie jestem w tym osamotniona, gdyż od wieków pasy są
jednymi z najbardziej znanych wzorów stosowanych w dekoracji domów i tekstyliów.
Są one tak popularne, że niedawno została wydana poświęcona im książka pod
tytułem „The Devil’s Cloth, A History of Stripes” (tł. autora „Tkaniny diabła;
Historia pasków”) autorstwa Michela Pastoureau. Chociaż książka ta bardziej
skupia się na świecie mody odzieżowej, popularność wzorów pasiastych w
dekorowaniu mieszkań zbiega się z pomysłami w salonach mody. Z nadejściem lata,
pasiaste wzory pojawiają się wszędzie, od poduszek na ekskluzywnych jachtach i
ogrodowych krzesłach do parasolek na plażach i przy lokalnych kawiarniach i na
plażach, dlatego przyglądnijmy się im bliżej.
Nie wiemy
dokładnie kiedy po raz pierwszy użyto tkaninę w pasy do dekoracji wnętrz, ale
istnieje mnóstwo ciekawych informacji na temat pasiastej odzieży. W czasach
Średniowiecza i aż do XV wieku, tylko więźniowie, klauni, prostytutki, kaci i
wszystkie inne dusze potępione były zmuszone nosić pasiaste ubrania, stąd wzór
ten kojarzył się ze złem. W XVI i XVII wieku sytuacja powoli ulegała zmianie,
ponieważ pasy były coraz częściej używane na mundury wojskowe. Jednak dopiero
pod koniec XVIII wieku wraz z nadejściem Amerykańskiej i Francuskiej Rewolucji wzór
ten został całkowicie zrehabilitowany, ponieważ pasiaste flagi tych obu krajów,
stały się symbolem rewolucji i romantycznych zmian.
Mundury wojskowe z XVI i XVII wieku
Moda na tkaniny w
pasy do dekoracji wnętrz, przypada więc na początek XIX wieku, kiedy to rządy
we Francji objął Napoleon Bonaparte. Warto
jednak zauważyć, że przyjęły się jedynie pasy dość wąskie i wertykalne. Obijano
takimi pasiastymi materiałami, zwykle z
jedwabiu, krzesła i kanapy oraz zdobiono nimi ściany. Dopiero od 1846 roku,
kiedy królowa Wiktoria ubrała swojego czteroletniego synka Alberta Edwarda na
przejażdżkę królewskim jachtem w pasiasty mundur żeglarski, popularność tkanin
w poziome pasy wzrosła . W tym też czasie ówczesni pływacy zaadoptowali te
wzory do swoich kostiumów i do dnia dzisiejszego granatowo-białe pasy kojarzone
są z wodą, plażą i nadbrzeżnymi domami wypoczynkowymi. Ten nurt nieformalno-wypoczynkowy
wywindowała do wyższych sfer francuska projektantka mody Coco Chanel, która w
1917 roku zainspirowana mundurami marynarki wojennej, zaprojektowała wygodną
pasiasto-żeglarską kolekcję dla dam.
Meble w stylu empire z typowymi dla niego pasiastymi tkaninami
Tkanina w pasy zastosowana na łóżkowym baldachimie w sypialni Napoleona III w Luwrze, we Francji |
Pasiaste stroje kąpielowe dominowały plaże na przełomie XIX i XX wieku.
+Coco Chanel w zaprojektowanej przez siebie koszulce w bretońskie paski
oraz pasiasta suknia według projektu +GIVENCHY
1. Przy
malowaniu ścian, wybierz pionowe pasy jeśli chcesz optycznie wydłużyć ściany w pomieszczeniu
o niskim suficie. Natomiast przy wysokich sufitach, poziome pasy pomogą
optycznie obniżyć go, lub w wąskich pomieszczeniach pozwolą je poszerzyć.
Horyzontalne pasy na podłodze i suficie optycznie poszerzają ten wąski korytarz. Dodatkowo wertykalne pasy na ścianie dają wrażenie wyższego pomieszczenia. |
Poziome pasy dają złudzenie szerszych, ale niższych ścian
Pionowe pasy pomagają optycznie pomieszczenio z niskimi sufitami wyglądać na wyższe.
2. Jeśli
dekorujesz formalne lub tradycyjne wnętrza, pionowe pasy będą najbardziej
odpowiednie. Natomiast horyzontalne pasy doskonale wpasowują się do
nowoczesnych pomieszczeń.
3. Pasy
można ze sobą mieszać, ale trzeba dobierać do siebie wzory o różnej skali. Na
przykład na ścianach sypialni zawieszać tapetę o bardzo szerokich pasach,
natomiast na łóżko zakupić pościel w węższe prążki.
4. Pasiaste
wzory pasują do każdego stylu, należy jednak dobierać je w odpowiedniej skali,
kierunku i kolorystyce. Na przykład,
szerokie, ukośne i biało-czarne pasy będą dobrze wyglądać w nowoczesnych
mieszkaniach, ale nie nadają się do tradycyjnych pomieszczeń wiktoriańskich.
5. Pasy,
dzięki swojej prostocie wnoszą do przestrzeni harmonię i spokój, więc bez
wysiłku można połączyć je z innymi geometrycznymi lub kwiatowymi wzorami,
należy jednak zastosować je w odmiennych skalach.
6. Szerokie
pasy, zarówno wertykalne jak i horyzontalne, są wspaniałym tłem na ścianach,
gdzie chcemy wyeksponować kolecję rodzinnych zdjęć lub obrazów. Takie ściany w
pomieszczeniu stają się punktem centralnym, więc należy resztę dekoracji i
akcesorii ograniczyć do minimum.
7. Pasy
nie zawsze muszą dominować. Mogą być zastosowane w bardziej subtelny sposób,
jak na przykład na krześle, poduszce, dywanie czy wazonie.
8. Paski
na suficie? Jak najbardziej! Malowanie sufitu każdym innym kolorem niż biały
zawsze jest wskazane. Natomiast namalowanie śmiałego pasiastego wzoru na
suficie to wprowadzenie wyjątkowego i nieoczekiwanego elementu, co na pewno
zrobi wrażenie na gościach (tak się dzieje po wizycie w mojej skromnej kuchni z
sufitem w szerokie pasy).
9. Monochromatyczne
pasy, są klasycznym i bezpiecznym wyborem. Jeśli jednak potrzebujesz bardziej
radykalnej zmiany swojego otoczenia śmiało wprowadź więcej kolorów.
10. Pasy
użyte na przemian (ang. staggered stripes),
które dają niezwykłe wrażenia optyczne,
najlepiej nadają się do większych pomieszczeń, ponieważ w takich wnętrzach jest wystarczająco dużo miejsca na zastosowanie przerw w tym wzorze.
11. Pasiasta
kanapa automatycznie zwraca uwagę i staje się centralnym punktem przestrzeni.
Rozważ jednak zakup takiego mebla w jednolitym kolorze, a jedynie dokup do
niego pasiastą dopasowaną narzutę, aby przy zmianie gustu uniknąć kupowania
nowej kanapy. Pufa jest mniejszym meblem niż kanapa, stąd bardziej nadaje się
na pokrycie pasiastą tkaniną.
12. Poduszki
na krzesła i kanapy są doskonałym i tanim sposobem, aby dodać koloru i pasiastego
akcentu do pokoju.
W świecie
dekoratorskim pasy są niezastąpione. Zdecydowanie jest to wzór, dzięki któremu najłatwiej
można osiągnąć szykowne, eleganckie i niepowtarzalne wnętrza. Pasiaste wzory
tchną życiem i nadają specyficzny charakter powierzchni, którą pokrywają. Bez
względu na to czy wprowadzisz pasy do swojego domu poprzez farby ścienne,
tapety, dywany, zasłony, meble, pościel czy grafiki, warto w nie zainwestować,
ponieważ nawet niewielkie elementy spowodują radykalne i stylowe zmiany w twoim
otoczeniu.
Anna Grochowska NCIDQ, IIDA, LEED AP ID+C
ANNALINE INTERIOR DESIGN LLC
annalineid@gmail.com
Co weekend jeden artykuł z mojego blogu jest publikowany
w chicagowskim "Dzienniku Związkowym".
w chicagowskim "Dzienniku Związkowym".
Zainteresowanych zapraszam do polubienia Annaline on Facebook,
gdzie umieszczane są linki do tych artykułów.
gdzie umieszczane są linki do tych artykułów.
Dziękuję z góry za komentarze i uwagi!
Zachęcam do dyskusji.
Linki do kilku innych artykułów z mojego blogu:
2. Skórzane meble: luksus czy wygoda?
3. Dywany z naturalnych włókien roślinnych
4. Meble z drewna litego czy fornirowane?
5. Wzory paisley, a aranżacja wnętrz.
6. Projektowanie wnętrz w niebieskim kolorze.
7. Jaka jest różnica pomiędzy dekoratorem a projektantem wnętrz?
8. Kraty, kratki, krateczki...
Bonus dla dociekliwych:
1. Bretońskie paski (ang.
breton stripes) to nazwa białej koszulki w granatowe wąskie horyzontalne
paski, która została zaprojektowana i wprowadzana do życia ustawą z 27 marca
1858 roku dla wszystkich marynarzy francuskiej marynarki w Bretanii. Pierwotnie
znana jako Mariniere lub Matelot koszulka ta miała 21 pasów, symbolizujące
każde ze zwycięstw wojennych Napoleona. Charakterystyczne paski (2cm białe i
1cm granatowe)w razie wypadku były łatwe do zauważenia wśród fal. Paski
bretońskie miały skromny początek jako część munduru marynarki wojennej, ale z
czasem stały się synonimem bezpretensjonalnego stylu paryskiego. Koszulka ta zawdzięczają
swoją popularność głównie Coco Chanel, Andy Warhol, Pablo Picasso, ale też
takim gwiazdom Hollywood jak James Dean, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe i
Brigitte Bardot.
2. Paski regencyjne (ang.
regency stripes) to popularny wzór używany na tkaninach i tapetach z
początku XIX w Anglii, podczas rządów księcia regenta Jerzego
Hanowerskiego. Tkaniny te
charakteryzowały się jasnymi i ciemnymi paskami o tej samej szerokości. Nierzadko na co drugim pasku umieszczane były motywy kwiatowo-roślinne. Z
powodu pochodzenia tych wzorów z Indii, czasami nazywa się je tygrysimi lub bengalskimi
paskami.
3. Paski cukierkowe (ang. candy
stripes) są węższe od pasków regencyjnych i zwykle czerwono białe czasami z
dodatkami zielonymi lub czerwono-biało-niebieskie. Wzory te naśladują spiralne
paski umieszczane na popularnych podczas świąt bożonarodzeniowych amerykańskich
cukierkach w kształcie laski (ang. candy
cane) oraz na znakach obwieszczających amerykańskie zakłady fryzjerskie (ang. barber’s pole).
Cukierek "Candy cane" i przykłady pasków cukierkowych
Pasiaste znaki zakładów fryzjerskich w USA
4. Paski markizowe (ang. awning
stripes) to pasiasty wzór oryginalnie stosowany na markizach sklepowych,
stąd ich nazwa. Wzór ten składający się z prostych, jasnych i ciemnych, o tej samej szerokości,
pasów. Pasy te są znacznie szersze od regencyjnych.
5. Paski romańskie (ang. roman
stripes) wzór z jasnokolorowych pasków o nierównej szerokości.
6. Paski szpilkowe (ang.
pinstripes) to wzór składający się z bardzo cienkich pasków. Jest to wzór
często wykorzystywany do ubiorów drużyn sportowych, a zwłaszcza bejsbolowych
jak Chicago Cubs lub New York Yankees.
7. Ticking (odpowiednik polskiego drelichu lub cwelichu) to angielskie
określenie na bawełnianą lub lnianą tkaninę ciasno tkaną, tak aby zapobiec przebijaniu
się przez nią pierza, ponieważ była wykorzystywana do pokrywania materacy. Produkowana
jest od połowy XVII wieku o różnych wzorach, ale największą popularność zdobyły
sobie jej wersje pasiaste. Kolorystyka
tych materiałów jest wyciszona, przeważnie o jasnym, neutralnym tle z czarnymi,
brązowymi, szarymi, zielonymi lub niebieskimi paskami. Od czasu do czasu można
znaleźć tickingi z żółtymi lub czerwonymi paskami. Choć oryginalnie tkaniny te
były używane jako podszewki (ang. lining)
i do materacy, kołder, narzut i poduszek, dzisiaj znalazły zastosowanie w
dekoracji wnętrz jako samodzielny element estetyczny. Współcześni projektanci
wnętrz tapicerują tickingami meble, szyją z nich pościel oraz używają ich na
zasłony.
8. W
początkach XIX wieku szerokie horyzontalne pasy nie były stosowane do wystroju
wnętrz. Przypuszczam, że ciągle źle się kojarzyły, gdyż wykorzystywano je do
ubrań więziennych (aby utrudnić uciekinierom wtapianie się w tło lub tłumy). Z
uwagi na fakt, że pasiaste mundury wojskowe nie pozwalały żołnierzom dobrze
ukryć się przed wrogiem, powoli zaczęto wycofywać je z obiegu. W połowie XX
wieku pasiaki więzienne również zostały zastąpione innymi uniformami: tym razem
o jednolitym pomarańczowym kolorze. Przypuszczam, że stało się to dlatego, że za
bardzo kojarzyły się z hitlerowskimi obozami koncentracyjnymi.
9. „Gdzie
jest Wally?” (czy znane w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie jako „Gdzie jest
Waldo?”) to seria książek w języku angielskim dla dzieci, stworzonych przez
ilustratora Martina Handforda. Książki te to seria szczegółowych dwukartkowych
ilustracji na wesoło przedstawiających dziesiątki lub setki ludzi zajmujących
się różnymi czynnościami. Czytelnicy, a właściwie „oglądacze” tych illustracji
są wyzwani przez autora do odnalezienie na nich chłopca, o imieniu Wally, który
ukryty jest w grupie. Wally jest rozpoznawalny ponieważ nosi charakterystyczną
odzież, a mianowicie czerwono-białą pasiastą koszulę, czerwono-białą czapkę z
pomponem i czarne o okrągłych szkłach okulary. Książki o Wallym zainspiroweały
znany program telewizyjny, komiks i szereg gier video.
10. Pomocne tłumaczenia:
Mitred stripes – pasy ścięte
Mitered stripes – pasy pod skosem
Miter stripes – pasy na ukos
Bias stripes – pasy ukośne
Horizontal stripes – pasy horyzontalne lub poziome
Vertical stripes – pasy wertylkalne lub pionowe
Thick stripes – pasy grube
Thin stripes – pasy cienkie
Gathered
stripes – przeplatane na zmianę wielopasowe segmenty
No comments:
Post a Comment