Jak co roku, w drugim tygodniu czerwca, wybrałam się na NeoCon ® do znanego budynku w Chicago zwanego Merchandise Mart. Ponad siedmiuset wystawców prezentowało tam swoje wyroby na powierzchni wystawienniczej większej niż milion stóp kwadratowych. +NeoCon jest największą w Ameryce Północnej ekspozycją koncentrującą się na wnętrzach komercyjnych, którą co roku odwiedza ponad 40 tysięcy architektów
i projektantów wnętrz. Ponieważ w moim biurze projektujemy zarówno wnętrza mieszkalne jak i komercyjne, wizyta na NeoCon jest nieodzowna.
Sam skrót NeoCon wywodzi się od pełnej nazwy ekspozycji:
The National Exposition of Contract Furnishings (Narodowa Wystawa Wposażeń
Wnętrz Komercyjnych). Ten trzydniowy pokaz jest organizowany od 1969 roku i podczas niego zarejestrowani profesjonaliści mają zapewniony dostęp do najnowszych i
najbardziej innowacyjnych produktów. Co właściwie można zobaczyć na NeoCon? Produkty, które spełniają wszelkie wymagania budowlane dla wnętrz użytku publicznego, takie jak: tkaniny, tapety, meble, lampy, dywany, akcesoria, produkty wykończeniowe czy nowe technologie. Główny nacisk jednak położony jest na nowy sposób podejścia do projektowania miejsca pracy to znaczy ergonomiczne umeblowanie i interaktywna technologia biurowa.
Aby pomóc zaangażować się w wymianę nowych pomysłów i dyskusję NeoCon oferuje także dla swoich uczestników wiele konkursów, wycieczek i przyjęć. Tak na
przykład magazyn poświęcony projektowaniu wnętrz komercyjnych „Contract”
nagradza nowe produkty na rynku, a +International Interior Design Association (IIDA) wyróżnia oryginalność wystawienniczych stoisk. Są jeszcze nagrody
dla uhonorowania liderów w branży i dla najlepszych produktów na wystawie. Natomiast ci, którzy chcą zobaczyć więcej niż budynek +Merchandise Mart Properties, Inc. zapraszani są przez organizatorów na wycieczki po mieście.
Dla mnie osobiście NeoCon jest kopalnią niekończących się pomysłów na przyszłe projekty. To miejsce gdzie szukam nowych produktów, technologii, trendów i tendencji projektanckich. Choć co roku już po pierwszym dniu jestem wykończona przemierzaniem mil wśród przepełnionych ludźmi korytarzy i salonów wystawienniczych nidgy nie żałuję spędzonego tam czasu. I w tym roku udało mi się znaleźć ciekawe inspiracje i innowacyjne produkty do zaproponowania przyszłym klientom.
A oto niektóre z trendów projektanckich, które zaobserwowałam na tegorocznym NeoCon:
1. UŻYCIE SZKŁA: Ścieralne szklane tablice na których można pisać mazakami były proponowane przez różnych wystawienników na kilku piętrach. Generalnie szkło znajdowało zastosowanie w wielu innowacyjnych produktach jak płytki, okleiny ścienne czy meble. Ale dla mnie najbardziej interesujący był nowy produkt znanej firmy produkującej szkło artystyczne Joel Berman, nazwany„plank”. Jest to wypalana w piecu szklana tafla, której organiczny wzór ma odzwierciedlać strukturę drewna.
2. UŻYCIE FILCU: W zeszłym roku zapoczątkowany trend, w tym roku był wszechobecny od okładzin ściennych do tapicerki. Szczególnie moją uwagę zwróciła nowa kolekcja mebli biurowych firmy Haworth, panele wyciszające proponowane przez firmę +Unika Vaev oraz akustyczne ściany filcowe w salonie +Knoll_Inc.
3.
GNIAZDKA ELEKTRYCZNE: Prawie w każdym meblu biurowym jest umieszczone gniazdko elektryczne i USB. Stoliki, stołki, biurka, fotele, pufy nie
obejdą się już bez takiego gniazdka, stałego zasilania oraz dostępu do
Internetu.
4.
PODNOŚNIKI:
Czasy, kiedy biurka były dostępne tylko w dwóch wysokościach (32 i 36 cali), są
już przeszłością. Teraz prawie wszystkie tzw. „stacje robocze” są zautomatyzowane dla poprawy ergonomii i zadowolenia pracowników. Można je regulować do
indywidualnych potrzeb bez większego wysiłku nawet kilka razy dziennie.
5. EKOLOGIA:
Trend ekologiczny zaczyna być standardem. Każdy producent mebli, tkanin, tapet,
czy dywanów, jeśli nie wszystkie produkty to przynajmniej ich część oferuje w
wersji „eko-friendly” (przyjaznej dla środowiska). Coraz więcej produktów jest
poddanych testom i może pochwalić się odpowiednimi certificatami. Jest to ważne
dla projektantów wnętrz, których projekty poddawane są procesowi certifikacji LEED.
Podsumowując, jestem pod wrażeniem produktów i technologii prezentowanych
na targach NeoCon 2014. Chciałabym opisać tutaj wszysto co mnie zachwyciło, ale
niestety nie ma na to czasu i miejsca. Nie byłam nawet w stanie zaglądnąć do każdego
stoiska i przeglądnąć co nowego pojawiło się na rynku. Dodatkowo Merchandise Mart, z
powodu jego olbrzymiego rozmiaru i zbyt małej liczby wind nie jest łatwym budynkiem do nawigacji. Trudno było dostać
sie na niektóre piętra, a nawet trudno było zobaczyć niektóre meble w popularnych
i zagęszczonych salonach. Na szczęście nie brakowało darmowej literatury i
przewodników z reklamującymi się producentami. Zapakowałam ile się dało takich katalogów do jednej
z licznych toreb, które były rozdawane na stoiskach. Teraz mam co przeglądać w
domu! Dla tych, co nie mieli szczęścia dotrzeć na tegoroczny NeoCon, a którzy pragną przyglądnąć się choć części nowych produktów, polecam stronę
internetową: www.neocon.com
Anna Grochowska NCIDQ, IIDA, LEED AP ID+C
ANNALINE INTERIOR DESIGN LLC
http://annalineid.wix.com/annalineid
https://www.facebook.com/annalineid
+ANNALINE ID
+ANNALINE ID
annalineid@gmail.com
Przypisy:
Wszystkie zdjęcia autorstwa Anny Grochowskiej
Co weekend jeden artykuł z mojego blogu o interior design jest publikowany w chicagowskim "Dzienniku Związkowym". Zainteresowanych zapraszam do polubienia Annaline on Facebook gdzie są publikowane linki do tych artykułów
Wszystkie zdjęcia autorstwa Anny Grochowskiej
Co weekend jeden artykuł z mojego blogu o interior design jest publikowany w chicagowskim "Dzienniku Związkowym". Zainteresowanych zapraszam do polubienia Annaline on Facebook gdzie są publikowane linki do tych artykułów
No comments:
Post a Comment