NeoCon 2015 to najważniejsze
w Ameryce Północnej doroczne wydarzenie w branży wnętrz komercyjnych, gromadzi
pod jednym dachem najzdolniejszych projektantów wnętrz, najlepsze produkty i
najbardziej nowatorskie pomysły do aranżacji . W ciągu trzech dni, od 15 do 17
czerwca, targi te przyciągnęły do budynku Merchandise Mart w centrum Chicago około
50 tysięcy profesionalistów. Tak jak ja,
odkrywali oni innowacyjne produkty offerowane przez ponad 700 producentów oraz
poznawali nowe trendy dyktujące współczesną modę projektowania wnętrz.
Już po wizycie w
kilku pierwszych salonach wystawienniczych udało mi się zidentyfikować kilka
podstawowych nurtów, które dominują teraźniejszą sztukę aranżacji przestrzeni:
1. Prywatność:
Dążenie do prywatność wynika z faktu, że spopularyzowane w ostatnich
dziesięcioleciach otwarte plany biur czy szkół tak do końca nie sprzyjają
produktywności wszystkich pracowników lub studentów. Klienci szczególnie
narzekali na hałas i złą akustykę. Z
tego powodu producenci mebli zaczęli oferować sofy z wysokimi oparciami, które stały się ostatnim krzykiem mody.
Takie ścianki/oparcia są tapicerowane tkaniną, która tłumi dźwięk. Dzięki wysokim oparciom sofy te są w stanie
stworzyć pół-prywatną strefę w ramach większego, otwartego planu przestrzeni.
Mogą one być używane do pracy indywidualnej lub w małych grupach, szczególnie
wtedy kiedy dwie kanapy są umieszczone na przeciwko siebie, tworząc prawie
oddzielny pokój. Niektóre sofy dają więcej prywatności ponieważ przykryte są od
góry baldachimem (zadaszeniem). Najnowszym jednak trendem jest tworzenie
indywidualnych prywatnych lub właściwie semi-prywatnych siedzisk, w których prawie
można odizolować się od zewnętrznego świata.
2. Przezroczystość:
Całkowicie otwarte biura odchodzą już do przeszłości. Ponownie zostają
wznoszone ścianki oddzielające indywidualne biurka, ale nie są to już grube
ściany tylko cienkie i często przenośne panele. Ich zadaniem jest poprawić akustykę
przy każdym indywidualnym miejscu pracy. Panele te zwykle są z akrylu lub
innego przezroczystego lub ażurowego materiału, aby umożliwić dostęp większej
ilości światła do każdego biurka, oraz aby mieć szybszą możliwość wizualnego
kontaktu z innymi pracownikami.
Ponadto, w tym roku triumfowały w salonach wszelkiego rodzaju przezroczyste oraz ażurowe meble i akcesoria, od stołów poprzez oświetlenie do krzeseł i foteli.
3. Zasilanie:
Pomimo dążenia do izolacji bardzo ważnym jest również połączenie ze
światem. A zatem wszelkiego rodzaju kontakty
i gniazdka, które dają możliwość łączności z internetem, są bezpośrednio
wbudowne do wszelkiego rodzaju mebli jak krzesła i stoły. Ponadto w tym roku
dało się zauważyć wiele rodzajów przenośnych stojaków i przedłużaczy z
umieszczonymi na nich kontaktami i gniazdkami USB, których zadaniem jest
wygodne i atrakcyjne doprowadzenie prądu i Internetu do miejsc siedzących.
4. Filc:
Filc pojawił się jako materiał wykorzystywany do tapicerki luksusowych
mebli w 2013 roku, ale dopiero w tym roku był on wszechobecny. Widzieliśmy go
na meblach, sufitach, ścianach i podłogach.
5. Tablice:
Powierzchnie mebli biurowych często są przeznaczone do wielorazowego pisania
(i zmazywania) po nich. A zatem od szafek poprzez blaty biurek do paneli
dzielących miejsca pracy, a nawet całe ściany w pomieszczeniu pokryte są
szkłem, akrylem lub specjalną farbą malarską, na których można pisać
specjalnymi mazakami.
6. Kraty i kratki:
W tym roku na tkaninach tapicerskich królowały kraty. Wzory gingamowe i
tartanowe zdobiły nie tylko kanapy i fotele, ale też krzesła biurowe i panele.
7. Kolorystyka:
Jeśli chodzi o kolory, to na targach nie zabrakło chyba żadnego. Producenci
prześcigiwali się w oferowaniu swoich produktów w jak najszerszej gamie
kolorów. Równocześnie można było zauważyć , że kolor pomarańczowy i barwy
niebiesko-turkusowe zdecydowanie przeważały.
Polecam każdemu,
a szczególnie tym, którzy interesują się projektowaniem wnętrz i nowymi
trendami wnętrzarskimi, aby wybrał się na NeoCon w przyszłym roku. Ostrzegam jednak,
że bez prawidłowego przygotowania się i zaplanowania „trasy zwiedzania” stoisk
wystawienniczych, można szybko się zgubić i zostać przytłoczonym ogromem
oferowanych produktów na wielu piętrach Merchandise Mart.
Anna Grochowska NCIDQ, IIDA, LEED AP ID+C
ANNALINE INTERIOR DESIGN LLC
annalineid@gmail.com
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Co weekend jeden artykuł z mojego blogu jest publikowany
w chicagowskim "Dzienniku Związkowym".
w chicagowskim "Dzienniku Związkowym".
Zainteresowanych zapraszam do polubienia Annaline on Facebook,
gdzie umieszczane są linki do tych artykułów.
gdzie umieszczane są linki do tych artykułów.
_____________________________________________________________________________________________
Dziękuję z góry za komentarze i uwagi!
Zachęcam do dyskusji.
Linki do kilku innych artykułów z mojego blogu:
2. Skórzane meble: luksus czy wygoda?
3. Dywany z naturalnych włókien roślinnych
4. Meble z drewna litego czy fornirowane?
5. Wzory paisley, a aranżacja wnętrz.
6. Projektowanie wnętrz w niebieskim kolorze.
7. Jaka jest różnica pomiędzy dekoratorem a projektantem wnętrz?
8. Kraty, kratki, krateczki...
Niektore formy I ksztalty sa niesamowicie atrakcyjne, az zaluje ze byly to elmenty w wiekszosci do miejsc publicznych. Pozdrawiam cieplutko ;-)
ReplyDeletePani Marto, nie ma co żałować. To że mebel jest przeznaczony do miejsc publicznych nie wyklucza jego zastosowania w mieszkaniach prywatnych. W Stanach Zjednoczonych wymagania i kody dotyczące materiałów wykończeniowych i mebli używanych we wnętrzach komercyjnych są bardzo zaostrzone. Z tego powodu powstał całkiem odrębny rynek materiałów i mebli, które spełniają te wymagania. Nie oznacza to jednak, że takie meble mogą być gorsze lub droższe, często sytuacją jest odwrotna. Stąd też bez wahania polecam takie meble również do wnętrz domów prywatnych.
Delete